sponsor

Friday 6 December 2013

Aktivis Patani Melawat Pondok Hj Mat Nahu

Aktivis Bunga Raya,Hassan Tolla begitu senang hati dapat melawat Pondok Hj Mat Nahu yang terletak di pendalaman,Kuala Beris,Sik Kedah. Inilah kali pertama anak muda lulusan Universiti Putra Songkhla,kampus cawangan Patani.

Sebelum ini dia hanya mendengar namanya sahaja. Dewan kuliah telah dibaikpulih dengan bantuan pertubuhan NGO yang bernama 'Wargakilang'.NGO ini cukup terkenal di Kedah.

Menurut saudara Hassan sekurang-kurangnya dia dapat membandingkan kelebihan dan kekurangan pondok di Hujung Selatan dengan di Malaysia.

Beliau cukup tertarik dengan salah seorang penuntut di situ yang berhasrat untuk melanjutkan pelajaran secara pondok di Patani. Anak muda yang berasal dari Pulau Langkawi itu baru tiga bulan belajar di Pondok Hj Mat Nahu.

Menurut saudara Hassan terdapat banyak pondok di wilayah Patani. Terdapat ramai juga penuntut Malaysia yang belajar di Patani.

Inilah wajah baru Pondok Hj Mat Nahu.


Saudara Hassan berhasrat untuk membangunkan sebuah sekolah di negaranya untuk umat Melayu Islam Patani. Beliau cukup percaya pendidikan dapat mengubah nasib Melayu Patani sekarang ini.





Sehingga kini Hassan terus melakukan kerja-kerja kesukarelawanannya bersama kumpulan NGO 'Bunga Raya' di bumi Patani.








Oleh Shakir  Taha
Gambar oleh Shakir  Taha

No comments:

Post a Comment