sponsor

Thursday 12 February 2015

Ikan Segar di Sungai Udang

Kami ke Sungai Tongkang. Dalam perjalanan pulang nampak papan anda berwarna biru `SUNGAI UDANG'. Sungai Udang pekan kecil di Seberang Perai Selatan. Di sini nelayan membawa    naik  ikan segar di waktu pagi.Rahmat Tuhan kepada hambanya cukup lumayan dan melimpah ruah.


Nelayan di sini turun awal pagi dan ada tengah malam. Rezeki di laut yang dikaut tidak pernah habis. Kemurahan Allah kepada hambanya.

Setiap pagi sekitar pukul 8.30 penjual ikan sudah sedia menjual ikan segar. Ikan dijual secara borang dan runcit.






Waktu pagi di sini sibuk. Riuh rendah suara penjual ikan,pembeli,peraih ikan,kereta, mtorsikal dan sebagainya.
Selepas pukul 3.00 petang pekan kecil ini tenang kembali. Tidak ada lagi penjual ikan di sini. Tiada ada lagi suara jerit pekek. Yang hanya suara ombak.

Bangunan  dan kedai yang ada di sini ada yang baru dan lusuh. Kotak plastik ikan kelihatan tidak disusuan dengan kemas dan rapi.











Ikan di sini dijual secara borong dan runcit. Semuanya ikan baru dan segar. Harganya agak lebih murah dibandingkan harga yang dijual di pasar. Di sini ada banyak pilihan. Anda pasti mendapat baru dan segar.Menurut seorang penjual ikan di sini Encik Ng Hee Weng beliau hanya menjual ikan yang baru dan segar. sahaja.Beliau cukup mementing kualiti ikan beliau jual













Gambar di kiri ialah pintu masuk ke jeti.Ada bahagian yang dibuat daripada kayu dan zink. Tetapi keadaannya masih kukuh walaupun kelihatan lusuh.
















                                                    Encik  Ng Hee Weng penjual ikan yang mesra dan peramah.


Kami cukup berpuas hati membeli ikan segar daripada penjual seperti Encik Ng Hee Weng. Beliau berniaga di sini sudah 8 bulan. Sebelum itu beliau bekerja dengan seorang peniaga ikan. Tetapi bila 'taukeh'nya meninggal dunia dia memulakan perniagaan sendiri di sini, Pekan Sungai Udang.




Oleh Shakir Taha








4 comments:

  1. Buleh try singgah bila ada kesempatan dan kelapangan Insya Allah..

    ReplyDelete
  2. Boleh saya dptkan no telefon en. Ng Hee Weng?

    ReplyDelete
  3. En Ng Hee Weng. di minta penulis bagi no tel encik Ng segera 😁

    ReplyDelete