sponsor

Saturday 13 December 2014

Siri 9 Disangka Intan Berlian Rupanya Kaca


  • Sejarah Perang Dunia Kedua, Siam membuka jalan kepada Jepun untuk menyerang Malaya. Siam rakan British dalam perjanjian 1909. Brtish ditipu. Sampai sekarang Siam tidak meminta maaf kepada kita.Aku ada pengalaman bersama orang Jepun. Bila aku menceritakan  kekejaman Jepun kepada orang Melayu, ada yang sampai melutut memohon  maaf. Tapi TIDAK PADA ORANG THAILAND. Mereka tidak tahu pun sejarah itu. Begitu dahsyat sekali sejarah Melayu diracuni di Setul.Maka benarlah seperti kata sarjana besar Asia Prof. Dr.Soejatmoko dalam bukunya 'Dimensi Manusia dalam Pembangunan, "maka kesadaran sejarah, merupakan suatu orientasi intelektual , suatu sikap jiwa yang perlu untuk memahami secara tepat paham kepribadian nasional.Kesadaran sejarah ini  membimbing manusia  kepada pengertian mengenai diri sendiri sebagai bangsa......."
         



  •   Ketidak perihatinan orang Melayu Thailand kepada sejarah  yang benar kerana mereka malas membaca. Mereka juga satu bangsa yang sangat sombong. Dalam senyuman ada bersirat  kejahatan .Kata pepatah "SMILING TIGER". Oleh sebab itu  industri  pelancongan  Thai maju kerana senyuman  rakyatnya adalah pembunuh paling bahaya.(maksud pembunuhdi sini bukan menikam atau  menembak). Ramai yang hanyut dalam syurga  dunia buatan  Thailand.

  • Sikap untuk mengenakan orang adalah perangai yang  diterapkan oleh dasar kerajaan Thai.
  • Senjata terakhir, ugutan TEMBAK. Rakyat  Malaysia akan tewas 100% bila dengar perkara  ini. Anda perlu ingat malaikat maut bukan agen kerajaan Thailand. Kalau ditakdirkan mati tertembak  di mana saja akan berlaku. 
   


    BERSAMBUNG

    Oleh Joe KL.

No comments:

Post a Comment