sponsor

Saturday 28 March 2015

Pertemuan Di Hujung Senja, 40 Tahun Berlalu

Empat puluh tahun berlalu. Kini kami bekas pelajar lepasan Kepala Batas Secondary, sekarang bernama Sekolah Menengah Datuk Abdul Kadir bertemu ketika meniti usia 60an.

Seperti kata Guan Koon Ok orang memula kumpulan whatsApp KBSS 1972 pertemuan ini cukup mengembira dan membangkit kembali kenangan silam yang lucu.

Aku sendiri mula agak sukar mengecam wajah-wajah yang susah berusia 60 an.Ibrahim Hashin yang bergelar Dato' masih boleh dikenali dan diingati.Beliau sudah bersara daripada TUDM dan akan menetap di Kepala Batas.

Ganapathy selalu juga Aku berjumpa dengan dia.Jadi tidak ada masalah. Dia juga berkhidmat dengan TUDM dan banyak mengembara ke negara luar.

G.Doraisamy selaluAku berjumpa dengan dia. Tinggal di Bukit Mertajam.Dia seorang peguam dan sekarang mengajar di "E-Asia University".

Mubarak Ali di sekolah dahulu dikenali sebagai seorang pengawas yang tegas dan mengikut arahan.Siapa datang lambat waktu dia bertugas alamat kena dendalah. Tiada maaf bagi mu.Dia cukup peramah. Jumpa di mana saja pasti menghadiahkan senyuman mesra.


Cikgu Zulkifli Mahmud sudah masuk ahli POP(Persatuan Orang Pesara) baru-baru ini. Dahulu berkhidmat sebagai guru besar. Dia kelihatan muda sekali.Dia tidak banyak berbicara kalau tidak perlu.

Fatimah Salleh pelajar yang cemerlang.Pernah menjadi pensyarah di Universiti Sains Malaysia,Pulau Pinang.Prof Dr.Fatimah Salleh kini menyertai POP dan tinggal di Kepala Batas.





Kiri sekali Fatimah Salleh,Mui Tian,Kim Hooi dan Siew Pheng.

Kim Hooi seorang ahli perniagaan.Tinggal di pekan Kepala Batas.Aku cukup hormat kepada dia kerana memberi nasihat berhubung dengan pelajaran.

Siew Pheng sehingga kini masih menjadi peguam. Keluarganya memiliki kedai ubat Cina di Jalan Perak ,Kepala Batas.





Mui Tian kawan sekelas semasa tingkatan lima.Dahulunya tinggal di Permatang Sintok tidak daripada kampung ku.Bapanya membuka kedai barang-barang runcit di Pekan Permatang Sintok.Sudah bersara. Dahulu berkhidmat di Sekolah Menengah Dato' Onn, Butterwoth, Kini menetap di Taman Teluk Molek,Teluk Air Tawar.








Oleh Shakir Taha

No comments:

Post a Comment