sponsor

Monday 29 June 2015

Menyemai Harapan Di Kaki Banjaran Titiwangsa

Anak muda yang menyertai NGO Unggas Malaysia dan Aman Patani turun di kaki Banjaran Titiwangsa untuk bertemu dengan anak-anak orang asal dari kaum Jahai. Mereka adalah sukarelawan mampu membuat kerja kebajikan tanpa menharapan sebarang imbuhan.

Mereka mengajar dan mendidik anak-anak orang asal membaca dan menulis bahasa Melayu. Anak-anak yang tidak berdosa ini dengan tekun sabar mengikuti kelas di tanah lapangan di kaki Banjaran Titiwangsa yang kaya dengan pepohon hijau dan kesunyian.

Anak-anak ini sudah biasa dengan keadaan alam sekitar yang menghijau dan langit terbuka. Tidak ada kerusi dan meja. Lantainya tanah yang menghijau. Bumbungnya langit yang membiru. Penghawa dinginnya, angin sepoi-sepoi bahasa yang menampar muka.


Bila keletihan sukarelawan berehat dipondok yang dibuat daripada bambo dan daun bertam. Pondok ini tidak menjanjikan sebarang keempukan seperti tilam Dunlop. Keletihan di bulan puasa  menjadikan pondok ini tempat yang cukup selesa untuk melepaskan  penat lelah.

Udara di sini cukup segar dan nyaman. Suasana cukup tenang. Sekali sekala ketenangan di sini diganggu oleh salakan anjing yang berkeliaran di kampung yang bernama "Desa Damai".


Oleh Shakir Md Taha

No comments:

Post a Comment