sponsor

Wednesday 18 May 2011

Orang Tua dan Solat Tasbih

Sebagaima yang diceritakan oleh kawanku,dalam waktu yang sama Aku pernah berguru dengananya.Dia seorang  Prof. Madya. Aku cukup senang mengikuti kuliahnya. Setiap bulan ada program QiyamuLlail dia pasti hadir kalau tidak ada apa-apa halangan.

Malamnya biasanya kami melakukan solat tasbih. Ramailah yang hadir termasuk penduduk di sekitar mesjid.
Di situ ada seorang tua yang berumur kira-kira 59 tahun. Orang kampung menceritakan Tok Li ini tidak pernah menjejakan kakinya seumur hidup ke masjid! Rumahnya dekat dengan mesjid. Dia tidak pernah ke program yang kami buat. Dia hanya memandang dari jauh. Dia suka tengok orang berkumpul ramai-ramai di mesjid. Dia akan berdiri di hadapan rumahnya  melihat orang yang datang dengan kereta ke mesjid. Tok Li tertarik hendak tahu apa yang berlaku di mesjid

Hatinya membuak-buak hendak datang ke mesjid. Tok Li tahu seumur hidup dia tidak pernah ke mesjid. Tapi  bukan alasan untuk tidak datang mesjid,fikir  Tok Ali. Keinginnya untuk datang ke mesjid cukup tinggi. Memangpun malam itu ramai orang  yang datang. Tok Li tahu selama ini dahinya tidak pernah sujud di rumah ALlah.

Seperti malam-malam yang  lalu, solat tasbih dimulakan pada jam 4.00 pagi. Kedatangan Tok Li ada yang kisah. Cahaya lampu tidak begitu terang. Ini perkara biasa bila melakukan solat tasbih.

Dan malam Tok Li turut sama menunaikan solat tasbih.Ceritanya itulah kali pertama dan terakhir dia ke mesjid.Kata Tok L,"Sembahyang macam ni rupa,sujud punyalah lama,rukuk punyalah lama." Sejak dari hari Tok Li tidak lagi ke mesjid hinggalah akhir hayatnya.

Kiranya anda seorang pendakwah,guru,pekerja sosial dan sebagainya banyak perkara yang boleh dipelajari daripada cerita Tok ini.  Anda fikirlah sendiri


Oleh Shakir Md Taha








No comments:

Post a Comment