sponsor

Monday 3 October 2011

Aku Ini Binatang Jalang

Dahulu semacam tak kisah sangat bila membaca puisi Chairil Anwar ini. Beliau menyebut,"Aku ini binatang jalang......
Aku telah membaca sajak ini sejak tahun 80an lagi. Cikgu sastera aku kata sajak ini bagus. Aku sebenarnya malas hendak berhujah dengannya. Aku fikir ini tidak betul. Mana mungkin mengaku binatang. Kita manusia. Tuhan menjadikan kita sebagai makluk yang sebaik-baik kejadian.

Chairil tokoh besar dari Indonesia. Orang Barat memuji Chairil Anwar sebagai hebat dan sebagai. Dalam hal ini tentunya orang Belanda kata bagus.Bagus kerana dalam falsafah hidup orang Barat trajedi adalah sebahagian daripada budaya hidup mereka. Jadi bila ada orang seperti Chairil Anwar berkata begitu, maka orang Belanda  pun cukup gembira. Gembira kerana Chairil adalah seperti mereka .

Kenapa sampai menjatuhkan martabat sebagai binatang sedangkan Tuhan menjadikan kita sebagai manusia!
Bukankah ini sudah menghina Tuhan? Anda fikirlah sendiri.

No comments:

Post a Comment