sponsor

Wednesday 5 March 2014

Sukarelawan Aman Patani Ke Patani

Dua orang sukarelawan yang baru menyertai NGO Aman Patani menawarkan diri untuk ke Patani wilayah yang bergolak dan berkocak. Mereka mendapat sokongan daripada ibubapa untuk turun ke lapangan bagi menyaksikan sendiri degup jantung Patani Darussalam.

Sebelum turun ke Patani mereka telah diberikan sedikit penerangan ringkas agar tidak berlaku kejutan budaya.

Dua orang sukarelawan,Nurul Hidayu(bertudung merah) dan Nurul Nabilah(bertudung biru) mula merasa gementar bila mula sampai ke Jala. .Tetapi setelah dua berada di bumi Patani perasaan gementar  hilang dan bertukar gembira.Mereka terharu dengan keramahan dan baik budi orang Patani.


Nurul Hidayu yang berkhidmat dengan Syarikat Hassani Sungai Patani, berasa bertuah kerana majikannya memberikan  cuti dalam membuat kerja-kerja amal sebegini.Malah pihak syarikat turut menyumbangan Al-Quran kepada pondok di Patani. Menurut Nurul Hidayu pihak syarikat turut memberikan diskaun(potongan) yang tinggi kepada staf yang membeli Al-Quran untuk dihadiahkan kepada pondok di Patani.

Kata Nurul Nabilah,"Saya hendak ke lagilah." bila ditanya tentang keadaan di Patani.

Semasa di Jala mereka sempat melihat sukarelawan Deep Peace bekerja membantu anak yatim yang terpinggir dan 'melarat'. Sukarelawan ini bekerja dengan hati yang tenang. Mereka tidak menerima sebarang elaun dan sebagainya.Hati mereka terpaut membantu anak yatim yang berbaris panjang di sepanjang sejarah.

Kali pertama mereka menjejak kaki ke bumi Fathani, mereka berkesempatan menziarahi wajah ceria As Syahid Ustaz Khairi dan bertemu dengan keluarganya.































Oleh Shakir Md Taha

No comments:

Post a Comment