sponsor

Saturday 16 August 2014

Anak Muda Yang Menulis Untuk Menyampaikan Kebenaran Dan Keadilan.

Anak muda ini menulis bukan untuk mencari makan. Dia tidak pernah meminta imbuhan hasil tulisannya yang bersiar. Dia menghantar tulisannya ke 'Prachatai' dan 'Deep South Watch'. Begitulah sikap dan pendirian anak muda yang bernama Ismail Haji Wancik

Dia menulis dalam Bahasa Thai menurut persepsi orang Melayu Patani. Tapi ada kalanya tulisan dikatakan 'menyokong' pihak pejuang.

Menurut Sdr. Ismail ini mungkin silap faham pihak tertentu. Ataupun tulisannya mungkin 'terbatas' sehingga dianggap menyokong pihak yang terlibat dalam konflik di Hujung Selatan Negara Patani Darussalam.

Baru-baru ini ketika bertemu dengannya di Pulau Pinang, dia menyatakan hasratnya untuk  mempelajari kaedah dan teknik  penulisan berita dan rencana.

"Anda sudah ada semua kemahiran itu. Cuma anda perlu menguasai Bahasa Melayu lebih kemas lagi serta mendalami tatabahasa Melayu." Aku sekadar memberi pandangan dan cadangan.

Inilah yang Aku rasakan anak Patani Melayu perlu lakukan. Mereka sudah sekian lama berada dalam dakap sistem pendidikan Siam sehinggakan bahasa Melayu menjadi asing bagi mereka.


Oleh Shakir  Md Taha


No comments:

Post a Comment