sponsor

Friday 5 December 2014

Pondok Uzur Terus Berbakti

Pondok Tahfiz Al-Quran Massohibul Ulum yang diasaskan oleh Ustaz Yusri atau lebih dikenali sebagai 'Baba' Fauzi kelihatan sangat uzur dimakan waktu. Pondok uzur ini terletak di Kampung Guar Ban Khuan,Setul(Satun) Thailand Selatan.


Setakat ini terdapat 40 orang pelajar yang mengikuti kelas tahfiz dibawah kelolaan,didikan dan a bimbingan Baba Fauzi. Pelajar di sini perlu membayar yuran sebanyak Bht 1000(RM100,00).Makan,minum dan tempat tinggal disediakan. Bapa Fauzi dan keluarga tinggal di sini.

Gambar kiri: Baba Fauzi.


Sukatan pelajaran kelihatan mudah tetapi cukup berkesan. Pelajar yang cemerlang boleh menyelesaikan hafazan dalam masa dua tahun sahaja. Tapi pelajar yang agak lambat dapat  menguasai hafazannya dalam masa 5 tahun.

Kami melihat pondok ini sangat dhaif dan muram segala bangunannya. Ia sangat-sangat memerlukan bantuan dan sokongan umat Islam supaya wajah pondok ini kelihatan ceria dan berseri.


Ini wajah pondok tahfiz yang luntur wajahnya.Serinya sudah pudar.Pihak pengurusan pondok kekurangan dana untuk mencantikkan wajah pondok agar ia kelihatan mudah dan berseri-seri. Pihak pengurusan pondok berharap ada pihak sudi yang membantu.










Lihatlah silingnya.Sudah melopong,
Oh!dimanakan ku cari ganti!















Membangunkan pondok ini bererti membangunkan umat Islam.
Pondok yang ada jangan dibiarkan tidak bermaya.
Sumbangan Anda dalam apa bentuk sangat-sangat diharapkan 


Oleh Shakir Taha 

shakirtaha@gmail.com

6 comments:

  1. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Don Balon
      Saya selalu dengar nama Aman Patani di Perkasa Patani. Saya amat keliru dengan Aman Patani . Saya ingat Aman Patani berpusat di Patani.Rupanya di Patani Thaialnd. Aman Patani membantu PERKASA, tetapi PERKASA pergi ke Acheh > Pungut Duit Rakyat Malaysia dan PERABIH di INDONESIA.
      Aman Patani bantu perkasa terbit buku yang macam sampah. Tolong beri perhatian dan selesaikan Masalah ini. Jangan Biarkan Bahasa Melayu DIROGOL oleh pihat yang buat kerja tidak teliti.

      Delete
  2. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  3. Don Balon tolong JANGAN guna akaun AMAN PATANI di sini.Nanti orang keliru.Kami tiada kaitan dengan AMAN PATANI. Lagi pula aktiviti AMAN PATANI tidak melibatkan Setul.

    ReplyDelete
  4. Pn Karlisa Aman Patani didaftarkan di Malaysia.Pejabatnya di Bagan Lalang,Butterworth,Penang. Ianya adalah sebuah NGO yang ditubuhkan untuk membantu rakyat PATANI(Melayu Islam).

    ReplyDelete