sponsor

Saturday 12 September 2015

Cikgu Md Yatim Menyantuni Sepi Dan Rindu Anak Yatim

Nama Cikgu Md Yatim tidak asing lagi bagi penduduk di sekitar Pekan Kulim terutama dikalangan anak yatim. Beliau lebih dikenali dengan panggilan Pak Ngah. Pak Ngah bagi anak yatim ialah tempat mereka mengadu,tempat mereka menumpang kasih sebagai seorang lelaki yang bernama 'Ayah'

Menurut Cikgu Md Yatim anak yatim tidak memerlukan sangat wang ringgit. Mereka rindukan kasih sayang seorang Ayah untuk bermanja dan bersiar-siar seperti anak-anak yang mempunyai seorang ayah.

Segala perbelanjaan aktiviti rehlah anak yatim sumber perbelanjaannya datang darpada hasil perniagaann yang diinfakkannya dan sumbangan orang rama atas nama fi sabililLah.

Setakat ini beliau menguruskan kurang 40 orang anak yatim dalam aktivitinya. Beliau mempunyai bas sendiri untuk membawa anak-anak yatim ini dalam segala aktiitinya.Ada waktunya anak-anak ini dikena wang komitmen sebanyak RM3.00 untuk aktiviti mereka.Ibu-ibu yang hadir ke program diberi wang sagu untuk mengisi minyak kereta.

Menurut Cikgu Md Yatim ibu tunggal ada yang berkahwin semula bila mendapat jodoh yang sesuai.Mereka ini terus melibatkan diri sebagai aktivis BAKUN(Pertubuhan Bakti Kebajikan Anak-anak Yatim dan Miskin Al-Mukminun)

Ibu-ibu tunggal cukup gembira dan berpuas hati bila Cikgu Md Yatim membawa anak-anak mereka menyertai aktiviti BAKUN.Mereka memberi kepercayaan yang penuh kepada Cikgu Md Yatim dan tidak ada sedikit pun bimbang  dan ragu.

Oleh Shakir Taha                                  

No comments:

Post a Comment