sponsor

Tuesday 13 March 2018

Bermalam di Kuala Mu

Perjalanan ke Kuala Mu cukup melelahkan. Kami menggunakan jalan Kuala Kangsar dan Sungai Siput. Dari Pulau Pinang kami menggunakan lebuhraya.

Dahulu jalan tanah merah yang berdebu dan berliku-liku.  Sekarang semua sudah ditarkan.Kereta biasapun sudah boleh sampai ke Kampung Kuala Mu.

Tetapi sebelum sampai ke Kg Kuala Mu kami singgah bermalam di chalet di tepi Sungai Pelus. Sewanya RM60.00 semalam. Ada 3 biji tilam, bantal dan kain selimut. Aku,Prof Abu Hassan dan Shafarizal tinggal dalam satu chalet.Shafarizal sudah 10 tahun berulang-alek ke sini dengan kereta 4WDnya. Dia membawa 'sleeping bag',dapur  gas,beras,ikan kering,air mineral dan sardin.

Di sini tidak ada kedai makan, tidak ada kedai runcit, tidak ada supermarket dan tidak ada hotel. Yang ada hanya deruman air Sungai Pelus yang terus mengalir ke Kuala Kangsar./

Malamnya cukup sejuk. Aku menggunakan 'sleeping bag' yang dibawa oleh Shafarizal,pengasas KATS yang  cukup dikenali oleh orang asli di Kuala Mu. Aku memanggil dia Tok Penghulu Melayu.Sebelum ke sana kami mendapatkan khidmat nasihat percuma daripada beliau.



                                       




Terima kasih Tuan Shafarizal. Terima kasih daun keladi. Terima kasih Ayong Hadu. Nanti besok bantu kami lagi.



Oleh TS Kembara.

No comments:

Post a Comment