sponsor

Friday 16 March 2018

Bertemu Tok Batin Hadu

Kami bertemu Tok Batin Hadu Bin Long di rumahnya di Kampung Bersah. Pihak kerajaan ada menyediakan kediaman rasmi untuk beliau. Tapi beliau lebih selesa tinggal di rumah sendiri yang dibina secara bergotong-royong bersama dengan anak buahnya.. Rumah itu dibuat daripada buluh, kayu meranti dan bertam. Lantainya daripada buluh. Tiangnya menggunakan kayu meranti merah. Kasaunya daripada meranti putih. Dindingnya dianyam secara geomatrik dengan batang bertam. Rumah ini sejuk dan nyaman walaupun udara panas.

Tok Batin daripada suku puak Temiar. Cukup cukup peramah dan mudah didekati. Boleh berbahasa Melayu dengan baik. Beliau berugama Islam. Berdekatan rumahnya ada surau.Surau menggunakan tenaga solar. Di sinilah dijadikan pusat untuk belajar agama Islam.

Sebelum kami bersarapan Pak Hadu telah mengirim satu tupparware ubi kayu yang sudah siap digoreng.. Katanya ubi ini direbus  dahulu, barulah digoreng.Memang sedap. Memang lazat. Ubi kayu dimakan panas-panas.

Tok Batin Hadu selalu membahasakan dirinya sebagai orang asli. Dia banyak bercerita tentang adat dan budaya serta semangat bergotong-royong yang masih hidup segar di dalam jiwa orang asli.

Oleh TS Kembara

No comments:

Post a Comment