sponsor

Tuesday 23 July 2013

MAUT KETIKA MENUNGGU BEDUK BERBUNYI



Serangan ke atas orang Melayu Islam Patani terus berlaku walaupun sudah ada perjanjian gencatan senjata.Tentera Siam tanpa segan dan silu menembak orang yang tidak bersenjata.Dalam kejadian yang berlaku di Kampung Lubuk Datuk,Jingor,Menara dua orang kampung yang tidak berdosa ditembak sewaktu berada di kedai kopi. 

Adalah menjadi kebiasaan penduduk kampung itu untuk duduk berbual sementara menanti azan bergema.Malam masa muda. Baru pukul 7.43 malam.Kedai kopi itu milik Narong Sripawin. Ada tujuh orang sedang minum teh waktu itu.

Sebuah motorsikal lalu dan berhenti kira-kira 10 meter daripada  kedai milik Narong Sripawin.Dua orang lelaki yang berbaju hitam berhenti.No.pendaftaran motorsikal tidak jelas kelihatan. Lelaki yang bersenjata melepaskan 8 das tembakan daripada senjata AK-47.

Peluru yang dilepaskan telah hinggap ke tubuh Awae Niksayu 38 dan Tuan Maaseng 42,bekas ahli jawatankuasa kampung. Mereka mati di tempat kejadian. Sementara itu Mamud Senik, 61 cedera parah dan dikejarkan ke Hospital Jingor.

Ini merupakan tembakan yang ke 27 kali dalam bulan Ramadan 1434 H yang mengorban 22orang penduduk, 18 muslim dan 4 orang Buddha.

Anak-anak  yang tinggal terus berdoa untuk kesejahteraan bumi Patani dengan linangan airmata.Biarpun  hati dan jiwa mereka dirundung  duka nestapa, hidup tetap diteruskan di bumi para syuhada. Amin!

Gambar oleh: Patani Photo

2 comments: