sponsor

Tuesday 30 July 2013

MEMUNGGUT DUKA DI PULAU GASING

Tahun lepas(2012) rombongan badan NGO dari Malaysia,AMAN PATANI datang menziarahi wajah-wajah yang terluka. Waktu itu Baba Ismail tiada di pondoknya.Dia berada dibalai polis untuk  soalsiat. Bulan ramadhan. Kami tidak dapat bertemu dengannya. Itu setahun yang lalu.

Tahun ini kami sekali lagi menziarahi pondok Baba Ismail. Kali ini juga kami tidak dapat  bertemu dengannya buat selama-lamanya. Beliau telah pulang menemui Penciptanya.

Beliau baru menyiapkan pondoknya. Masih baru dan kelihatan segar. Tengahari itu kami menziarahi rumahnya. Isterinya masih dirawat  di hospital. Ada lelakinya ada di rumah. Kami sempat berbicara dengan anak lelakinya dan anak  saudaranya.                                                                                                                      



Sebelum Baba Ismail ditembak mati, beliau sering 'diziarahi' oleh pihak tentera hitam. Hampir setiap hari. Ada waktunya dua kali sehari tentera datang ke rumahnya.                                          

Tetapi seminggu sebelum  beliau  ditembak mati, tentera  hitam sudah tidak lagi datang 'menzirahi' belau lagi.
Mungkin  mereka  membuat perancangan  apa yang perlu dilakukan terhadapa. 

Pagi itu ketika suasana  yang tenang  dan damai empat  orang tentera hitam Siam datang dengan mtorsikal. Mereka menutup muka. Sebaik sahaja  sampai dimuka pintu rumah Baba Ismail, nama Baba dipanggil.Baba waktu itu  sedang mentelaah kitab. Beliau dan isteri menerpa ke muka pintu. Masa itulah lelaki yang bertopeng hitam melepaskan  tembakan ke batang tubuh   Baba.Baba rebah dan jatuh. Kelihatan keadaan yang  serba cemas, isteri cuba melarikan diri. Beliau juga  ditembak dan cedera parah serta  tidak sedarkan diri  beberapa lama. 


Kesan  tembakan peluru M-16 masih jelas kelihatan.




No comments:

Post a Comment