sponsor

Monday 7 April 2014

Tamu Senja Pulang Ke Lubuk

Bulan ini kami menerima tetamu dari NGO Negara Patani Darussalam. Pertama ialah HAP(Hak Asasi Perikemanusiaan). Kumpulan ini terdiri daripada mereka yang sudah berumahtangga. Penguasaan bahasa Melayu mereka boleh dipertingkatkan lagi bagi memudahkan urusan berkomunikasi. Penggunaan bahasa Melayu dialek Patani disulam dengan bahasa Siam sedikit sebanyak membantut perbincangan. Kumpulan ini tidak banyak berbicara kerana terpaksa berfikir dalam kotak Siam dan mengeluarkan 'pandangan' mereka. Perbicangan tidak begitu lancar. Tapi itu bukanlah menjadi halangan untuk berbicara dengan saudara yang datang dari seberang sempadan. Pihak Amani kelihatan agak 'ceroi' menyambut kedatangan tamu istimewa.HAP dibawa melawat ke Muzium Jeruk Pak Ali dan Pulau Aman.

Anak muda dari People's College dibawa melawat ke Bukit Bendera.Mereka mendapat potongan istimewa kerana dikira sebagai pelajar(walaupun pelajar asing).









Melawat ke Pulau Aman macam satu kemestian. Di sini terdapat 'Telaga Emas' yang airnya tidak masin walaupun terletak di gigi pantai. Telaga ini dijaga elok dan dibina 'kepungan' untuk memudahkan mengambil air.





Kumpulan People's College bertuah kerana dihantar pulang oleh aktivitis masyarakat Ustaz Kamaruddin Kassim dan isterinya yang lebihi dikenali dengan panggilan Kak Ju ke sempadan, Bukit Kayu Hitam.Berpeluk-pelukanlah mereka.Senyuman mesra.Kemudiannya diikuti oleh linangan air mata.Tanda kasih dan sayang.

Ustaz Kamaruddin seperti kata peribahasa melayu "kaki naik,kepala turun" dalam kerja-kerja seperti ini.


Oleh Tun Sri Lanang Al  Malayu

No comments:

Post a Comment