sponsor

Wednesday 18 June 2014

Warna Kehidupan Seorang Pelarian

"Kami tinggalkan  semua milik yang ada."

   " Kami memasak di tempat yang terbuka,  membasuh di tempat  yang  terbuka, di sini  tidak ada tandas. Kami berada dalam suasan yang cukup berbeza."

Ibrahim   Mahamat.






Ibrahim dan anak lelakinya, Idris.                                                      

Ibrahim Mahmat, 61, meninggalkan segala miliknya yang ada untuk melarikan diri daripada cengkaman keganasan yang melanda  Republik Afrika Tengah.

Kami bertemu dengan seorang ayah kepada sembilan orang anak di kem sementara  Gore, sebuah khemah pelarian berdekatan dengan Chad. Semenjak  dia dan keluarga meninggalkan kampung halaman mereka di Berberati yang terletak barat daya Republik Afrika  Tengah.

"Kami memasak di tempat terbuka, membasuh di tempat terbuka, di sini tidak  ada tandas dan orang ramai membuang air besar merata-rata, dia memberitahu kami. " Kami berada didalam keadaan  yang serba payah sekarang."

Keluarga kami tinggal dalam sebuah pondok sementara yang dibentuk daripada ranting dan pakaian.
"Kami tidak ada  pendapatan  sekarang," dia memberitahu kami. " Kami tinggalkan segala-galanya di Republik Afrika Tengah.

Sekarang ini keluarga kami bergantung kepada baucar yang diterima  daripada  'Program  Makanan Sedunia(WFP). Ini bermakna kami  hanya ada disekitar  4 000 CFA ($8 USD) sebulan bagi membolehkan membeli makanan.

"Kami hanya bergantung  kepada WFP  untuk mendapatkan makan tetapi ini tidak mencukupi. Ianya tidak sampai sebulan pun. Saya sebagai pencari  nafkah tetapi tidak ada caranya untuk  mendapatkan wang. Saya perlu berbuat sesuatu untuk  membeli makanan."

Ibrahim begitu resah kerana  begitu kurangnya  peluang untuk mencari  rezeki. Keluarganya- malahan anak-anaknya  mencari kayu api untuk  dijual bagi mendapatkan wang untuk  membeli makanan. 'Islamic  Relief'' menambah bantuan  makanan kepada  keluarga  seperti Ibrahim.

Anak-anak tidak mendapat pendidikan

Di kem sementara ini tidak  ada kemudahan pendidikan. Ada guru-guru yang tinggal di sini  menawarkan pendidikan kepada  kanak-kanak tetapi di sini tidak ada  kemudahan  asas seperti kertas dan padan tulis.Kebanyakan  kanak-kanak di sini menghabiskan masa  dengan  membantu  ibu bapa  mereka.

Islamic Relief  berhasrat  membantu guru-guru  dengan  memberikan kemudahan  asas supaya kanak-kanak di kem sementara ini dapat menikmati pendidikan mereka.

Ibrahim juga bimbang perkhidmatan kesihatan di kem sementara itu tidak mampu memenuhi  keperluan pendatang  yang  baru. Dia juga resah  dengan serangan malaria di sini dan cukup bimbangan kalau keluarganya sakit  sakit.

Berpindah ke kem baru

BERSAMBUNG

Oleh Shakir  Md  Taha

No comments:

Post a Comment