sponsor

Saturday 13 April 2013

Menziarahi Wilayah Yang Bergolak


Wilayah ini masih bergolak dan berkocak. Setiap hari pasti ada letupan bom. Setiap hari ada kematian dan yang cedera dan cedera parah. Di sini sudah menjadi perkara biasa. Negara Patani Darussalam masih lagi dibawah genggaman penjajah Thai. Rakyat Melayu Islam di sini meminta keadilan. Tetapi keadilan dan kedamaian masih jauh berbalam-balam.

Kami sempat singgah di sekolah agama yang lebih dikenali dengan nama 'Pondok Hj Harun'.Pengerusi MASSA, Saudara Mustafa Mansur,dua orang dari NGO Indonesia dan Ustaz  Dato Kamaruddin Kassim dari Persatuan Ulama turut bersama. Dialah banyak pengalaman di wilayah yang bergolak dan berkocak ini.

Kami  sebagai orang luar sedikit sebanyak dapat merasa kepahitan penduduk di sini. Saya perhatikan tidak  ada seorangpun bangsa Eropah yang berkunjung ke Jala ini.Kalau di Bangkok memanglah ramai 'Mat Saleh' berkunjung di situ.

Mereka di sini meneruskan hidup seperti biasa. Makanan di cukup banyak dan sungguh lazat. Mesjid Jamek Pekan Jala sentiasa dikunjungi orang setiap waktu. Dan malam di wilayah 'Palestin Jala' segar sampai jam 11.00 malam (waktu tempatan). Makanan masih boleh dibeli.Di sini tidak ada kelab malam!

No comments:

Post a Comment