sponsor

Sunday 5 August 2012

Bukan Untuk Mengejar Sijil Atau Ijazah!


Pondok Maahad Al-Muhajirin ditubuhkan pada 23 Mac  2003 oleh Ustaz Khairul Anwar di atas tanah seluas 4 ekar milek ayahandanya.

Pengajian pondok di sini diadakan secara ummumi dan talaki(mentelaah kitab). Kelas ummumi diadakan pada setiap hari Sabtu jam 8.30 hingga 10.30 pagi.Ianya ada  lah kuliah yang berdasarkan kitab tertentu yang terbuka kepada orang ramai. Kuliah ini mampu menarik 1 000 orang hadirin setiap kali kuliah diadakan.


Ini dewan mesjid yang mampu memuatkan 700 orang jamaah. Persekitaran pondok cukup tenang dan damai yang dikeliling oleh hutan dara dan pohon getah. Pondok ini terletak jauh ke dalam hutan getah.Tanpa papan tanda sukar bagi orang luar untuk datang ke sini.Jadi supaya mudah orang mencari jalan masuk ke pondok sebuah papan tanda yang besar didirikan di tepi jalan besar Bukit Wang.

Di sini terdapat dua 2 jenis tempat tinggal untuk penuntut yang mengikuti pengajian tetap di sini. Pertama pondok untuk orang bujang dan kedua untuk orang yang berkelamin.

Tidak yuran pengajian yang dikena di sini.Pondok ini juga tidak memberikan sebarang sijil atau ijazah kepada tamatannya.Apa yang dibekalkan oleh pondok di bawah pimpinan Ustaz Khairul Anwar hanyalah  ilmu yang manfaat.


Oleh Shakir  Taha

No comments:

Post a Comment