sponsor

Monday 13 August 2012

Kehidupan Di Kampung Pulau Gasing,Fathoni,Selatan Thai

Namanya Kampung Pulau Gasing.Di sini tenang dan damai.Udaranya bersih.Banyak buah-buah kayu ditanam di sini.Tanahnya cukup subur.Ada balai tua tempat mengaji Al-Quran dan juga sebagai pusat pengajian Islam secara ummumi.Bila tiba musim durian gugur penduduk di sini dapat merasa kelazatan buah walaupun tidak mempunyai dusun.Tuan punya dusun begitu bermurah hati akan membahagi-bahagikan hasil tanaman setiap kali tiba musim buah-buahan.


Tapi ada waktunya penduduk di sini diganggu oleh orang yang bersenjata.Orang ini tidak punya kepala,tidak punya hati tetapi punya telinga dan mata.Dia datang atas nama demokrasi.Mahu mencari pengganas yang wujud dalam mindanya.Sedangkan orang yang dicari itu cukup warak dan alim dalam hal agama.

Orang yang bersenjata itu cukup benci kepada orang yang berpegang kukuh kepada agama Islam.Orang sebegini perlu dihapuskan di muka bumi ini.

Jadi tidak hairan kalau orang sebaik As Syahid Yaakub yang saban hari mengulit kitab ditembak mati pada suatu pagi di kebun getah.As Syahid Yaakub ditembak pada pukul 8.00 pagi waktu tempat(Fathoni) ketika berusia  36 tahun.


Di Kampung ini ada balai untuk umat Melayu Islam menimba ilmu.Balai ini digunakan untuk anak-anak mempelajari Al-Quran dan juga sebagai pusat pengajian.Dahulu di sini ada pondok.Pondok Baba Lah namanya.Dengan perginya Baba Lah pondok ini kian malap tapi pengajian dan kuliah tetap diadakan di balai tua ini.

Oleh Shakir Taha

No comments:

Post a Comment