sponsor

Saturday 25 August 2012

Derita Orang Kecil Di Fathani

Orang kecil selalu punya bahagian yang kecil dan selalu diperkecilkan orang. Orang kecil mudah ditindas oleh orang besar.

Aku,NGOAman Patani Bungaraya(NGO dari ujung SelatanThailand) berkesempat melawat,singgah dan bertanya khabar tentang orang yang tertindas itu.Dia sekarang di dalam penjara besar.

Dituduh melakukan pembunuhan terhadap seorang pegawai kerajaan. Dia juga dituduh sebagai seorang pengganas!. Anak muda  yang berusia 25 taahun lulusan Mahad Darul Ma'rif Fathoni sekarang ini sudah enam tahun merengkok di dalam penjara..

Namanya Tuan Zulkifli.Menurut wakil penduduk dan beberapa orang saksi perbicaraan itu boleh dipertikaian dari segi ketelusannya. Tuan Zulkifli orang kecil yang tiada tahu hendak mengadu kepada siapa. Maka jadilah mangsa orang besar.Orang besar memang berkuasa besar. Tapi berkuasa besar ini akan hanncur juga bila berhadapan yang kuat yang Maha Besar.

Tuan Zulkifli masih mempunyai ibu yang sudah berusia 60 tahun.Meknya nama. Dan  Tuan Zulkifli masih  punya harapan besar untuk dibebaskan awal dengan berkat doanya.Doa ibu cukup mujarab.


Oleh Abu Rambairy Al-Fathoni

No comments:

Post a Comment