sponsor

Monday 17 December 2012

Singgah Sebentar Di Universiti Prince Songkla, Patani

Kami singgah sebentar sekadar bertanyakhabar tentang kegiatan siswa dan siswi. Pelajar di universiti ini menggunakan unifom hitam dan putih. Menurut Presiden Persatuan Pelajar Universiti Prince Songkala, Muhammad Tuan Sulong 80% pelajar yang mengikuti kursus di sini dari segi ethiknya ialah Melayu Islam. Rata-rata kelihatan pelajar perempuan Islam memakai tudung. Hanya sebilang kecil sahaja yang tidak memakai tudung tetapi memakai kerana persekitaran dan kesedaran diri.




Di kiri, Muhammad Tuan Sulong dan rakannya,Furqan.

Semua mahasiswa dan siswi di universiti ini diwajib terlibat dalam kegiatan masyarakat ataupun kursus kesukarelawanan seperti yang terdapat dalam kursus sains pembangunan sumber manusia yang ditawarkan di Universiti Putra Malaysia.Sebagaimana yang disebut oleh Prof Muhammad Murray Hunter pelajar Melayu Islam lebih selesa bekerja sendiri dan mengajar di sekolah swasta milik umat Islam.



Siswa dan siswi kerap mengadakan perbincangan yang berhubung dengan soal pelajaran dan masyarakat. Pelajaran yang diterima di universiti menjadi mereka terhadap nasib bangsa.


Sebelum meninggalkan kampus kami telah dihadiah sehelai baju-T berwarna biru air laut. Terima kasih buat anda semua. Wassalam.



Oleh Shakir  Taha

No comments:

Post a Comment