sponsor

Friday 18 October 2013

Gugurnya Seorang Pahlawan

Kepulangan as-syahid ke kampungnya, Kampung Pecah Bonggor,Mukim Sawa, Menara telah dapat dihidu oleh anjing penjajah. As-syahid Abdullah Berahim berusia 29 tahun. Rumahnya jauh di pedalaman dan terletak di belakang sekali diantara rumah yang ada di situ. Malam itu as-asyahid bersama isteri dan anaknya. 

Kampung yang terletak jauh di pedalaman itu kaya dengan kesunyian. Tetapi kesunyian malam telah dirobek oleh tentera penjajah Siam yang datang mencari as-syahid Abdullah. Malam masih muda. Baru  pukul 12.00 malam. Tiga buah truk datang ke rumah as -syahid. 

Mereka mengetuk pintu dengan kuat sekali. Pintu tidak segera dibuka. Rosmini menyuruh suaminya bersembunyi dalam almari. Setelah 'selesai' semuanya Rosmini membuka pintu. Mereka mencari as-syahid tetapi tidak  jumpa. 

Tenteranya Siam mengugut hendak menembak anaknya dan isteri jika as syahid tidak keluar daripada tempat persembunyian. Isterinya berkata,"Tembaklah." Menurut Puan Rosmini tentera penjajah akan tembak sungguh. 

Tiba-tiba suaminya keluar  dengan mengangkat kedua-dua tangannya. Rosmini dan anaknya diheret keluar rumah. Rosmini tidak tahu apa yang dilakukan oleh tentera penjajah Siam terhadap suaminya. 

Kesunyian malam itu telah dipecahkan dengan lima das tembakan. As-syahid telah ditembak ditepi tengok dan gugur dalam keadaan sujud. Rosmini tidak dibenarkan masuk ke dalam rumah. Dia masih diluar. Dikawal oleh tenteraa penjajah. 


Rosmini melihat tentera Siam keluar daripada rumah dengan ketawa terbahak-bahak. Mereka cukup gembira. Ganjaran wang tunai sudah menunggu!

No comments:

Post a Comment