sponsor

Monday 7 October 2013

SB Di Pasir Pekan

Perjalaan ke Hujung Selatan melalui Pangkalan Kubur ke Tabal(Tak Bai) agak meletihkan. Pasir Pekan ada seorang SB.SB di sini bukannya merujuk kepada 'Special Branch' tetapi sahabat baik. Aku tidak pula memberi tahu dia tentang kembara ini.

Jam 10.00 malam dua kali telefon berdering.Aku sedang memandu. Kali ketiga baru aku menjawab panggilan itu. Suaranya tidak berapa jelas kerana enjin kereta telah membaham separuh daripada suara dialek Kelantan ini.

Aku menjadi kehairan mendengar 'suara' ini. Bila pula dia tahu tentang perjalanan ke Hujung Selatan wilayah jajahan Negara Gajah Putih ini. Biarlah. Bila bila bercakap dalam Bahasa Melayu 'standard' fahamlah aku. Malam masih muda. Pekan Kulim belum tidur lagi.

'Pasir Pekan'. Inilah kali pertama aku mendengar nama ini. Kalau 'Pasir Roboh selalulah.'Bagi tau derebar tu berhenti kat Pasir Pekan, Pasir Mas." Pasir Pekan. Aku mengulangi nama itu dua tiga kali. Takut lupa.Maklumlah baru pertama kali dengar nama ini.

Ramai orang juga orang Kelantan yang menaiki bas ini. Malam itu tempat duduk penuh. Di tepi aku ada dua tiga orang anak gadis dari Kelantan.Aku meminta mereka memberi tahu bila sudah tiba di Pasir Pekan.Aku sendiri tidak tahu di mana letaknya Pasir Pekan."Berhenti di Petronas Pasir Pekan,nanti Ana datang ambil." Itulah pesan SB Aku.

Aku sempat tidur dalam bas.Terbangun pukul 2.00 pagi.Nampak stesen minyak Petronas. Tidak ada papan tanda Pasir Pekan.Malam semakin tua.Bas terus meluncur dan berhenti di mana perlu. Pasir Pekan masih belum nampak wajahnya. Aku bertanya kepada pemuda yang duduk di belakang sekali. "Lagi 45 minit," kata pemuda itu.

Di sebelah kanan aku ada dua orang pelajar IPTA. Aku telah berpesan kepada mereka tolong kejutkan bila dah sampai ke Pasir Pekan.

Bas terus membelah malam yang pekat. Penghawa dingin terus menggigit seluruh tubuh tanpa rasa belas kasihan.Dari jauh nampak stesen minyak yang berwarna hijau. "Ini kah? tanya aku. "Satu lagi Bang." jawab anak muda yang tadinya berbaring di belakang sekali.

Bas yang hendak ke Kota Bahru semacam mahu berhenti. Aku nampak stesen Petronas. Tapi tak nampakpun papan tanda "PASIR PEKAN". "Dah sampai Pak Cik." kata anak gadis yang berada di kanan aku."Terima kasih."

Baru pukul 4.30 pagi. Aku terdiri di tepi jalan dan sempat mengambil gambar sebagai kenangan. Gambar stesen Petronas Pasir Pekan.

"Sampai Pasir Pekan call ana." pesan Wan Abdul Rahman. Beliau seorang tokoh koperasi dan dai' yang cukup dikenali di Kelantan. Namanya cukup dikenali wilayah Patani,Jala dan Menara. Beliau aktif membantu anak yatim piatu di tiga wilayah yang terluka dan masih berdarah lagi.

Wan Abdul Rahman di rumahnya Pasir Pekan.
Rumah Che Wan tidak jauh dari masjid.Kami berjalan kaki ke masjid.

Selepas bersarapan 'nasi kerabu' Aku dan Hasan Jabat dihantar oleh Che Wan dengan keretanya ke Pangkalan Kubur.




















No comments:

Post a Comment