sponsor

Saturday 19 October 2013

Nasib Anak Melayu Patani Di bawah Penjajahan Siam

Suaminya sudah tujuh tahun tidak boleh pulang ke Kampung Sator. Dia diburu oleh pihak tentera dan polis. Suaminya bukanlah penjenayah. Cuma dia tidak senang dengan gaya pihak Siam menindas dan melakukan kekejaman terhadap bangsa Melayu Patani.

Suaminya Samsudin Yusof, 38 tahun sudah hampir  7 tahun tidak pulang berhari raya bersama keluarga. Mereka mempunyai 4 orang anak. Yang pertama berusia 13 tahun, kedua 11, ketiga 7 dan keempat 3 tahun.

Rumahnya kelihatan seperti tidak siap. Tapi sudah cukup untuk melindungi mereka 5 beranak daripada hujan dan panas.

Puan Suhaini Md Nor Husin ada waktunya kelihatan sedih dan sayu terutama pada hari perayaan Islam yang utama,Hari Raya Aidil Fitri dan Aidil Adha. Beliau tetap tabah menghadapi segala ujian ini.
















Pihak penjajah datang ke rumahnya tanpa mengira waktu. Ada waktu siang. Kadang-kadang tengah malam hanya untuk mencari suami yang disebut orang sebagai 'pejuang'. Pihak penjajah berusaha penuh sungguh, siang dan malam untuk menghapuskan pejuang dibumi Fathoni Darussalam.

Menurut seorang pemimpin Fathoni, perjuangan membebaskan fathoni adalah perjuangan rakyat. Hampir dalam setiap keluarga Melayu Islam Patani ada yang dibunuh oleh penjajah Siam dan syahid. Jadi menurut tokoh itu perjuangan ini tidak mudah dipadamkan. Biasanya perjuangan rakyat, ia mengambil masa yang panjang.

No comments:

Post a Comment