sponsor

Thursday 10 November 2016

Kuih Bantal Buruk di Nad Tanjung Patani

Kami sampai ke Nad Tanjung waktu petang.Hari itu ada pasar petang. Macam-macam kuih ada.Kek ada. Aku sudah biasa makan kek. Banyak kuih yang Aku tidak pernah dengar di Malaysia ada di Nan Tanjung.

Kuih 'Bantal Buruk',kata Che Wan Abdul Rahman. Memang namanya  kuih bantal buruk. Dan Che Wan memang mencarinya di pasar petang hari itu. Rupanya macam serabai di Malaysia. Ianya dibuat daripada tepung beras.Tapi cara membuat kuih bantal buruk kegemaran Che Wan ini tidak sama dengan serabai.

Di pasar petang Nad Tanjung hanya ada seorang pembuat dan penjual kuih bantal buruk. Dia seorang wanita.

Kami berhenti dikedai kopi untuk makan kuih bantal buruk yang dibeli oleh Che Wan Abdul Rahman. Di situ ramai kenalan Che Wan. Rata-rata berumur 63 tahun ke atas.Mereka kelihatan sihat dan segar. Mungkin pemakanan mereka dan udara bersih di Nad Tanjung. Di sini tidak ada kilang seperti di Perai ataupun Bayan Lepas.

Tapi yang tidak menariknya mereka di sini suka minuman yang terlalu manis. Aku tidak pasti adakah tidak diserang penyakit kencing manis!



Kami ke Nan Tanjung melalui Tabal (Tak Bai) dari Pangkalan Kubur( Malaysia). Di sepanjang jalan kami terpaksa melalui lebih daripada 50 sekatan polis dan tentera. Di sebelah sekatan jalan raya biasanya ada kem tentera. Di Patani kereta perisai tentera Siam sentiasa meronda saing dan malam.Di Menarapun tidak kecuali. Wilayah-wilayah ini masih berada dibawah Undang-Undang Darurat.Pihak pejuang pembebasan Patani masih bergerak  aktif dan menyerang tentera Siam bila ada kesempatan.

Tapi hari itu " Cutilah Bom". Bagi orang Malaysia ayat itu mungkin pelik. Di sini letupan bom adalah perkara biasa!



Oleh Shakir Md Taha
shakirtaha@gmail.com

No comments:

Post a Comment