sponsor

Tuesday 8 November 2016

Surau Lama Kampung Aur, Nad Tanjung Dibina Tanpa Sebatang Paku.

Surau lama di Kampung Aur, Nad Tanjung,Patani, Thailand Selatan sejarahnya begitu kabur. Menurut Ustaz Ismail,seorang iman di kampung itu, surau ini didirikan oleh seorang raja Melayu bernama Saban.

Baginda dibantu oleh seorang yang alim bergelar Dato' Hitam. Kampung ini penuh dengan pokok buluh. Banyaknya pokok buluh di kampung ini lalu dinamakan Kampung Aur..

Menurut cerita orang tua-tua surau ini didirikan lebih awal daripada Masjid Teluk Manak,Menara, Thailand Selatan. Surau ini tidak
menggunakan walaupun sebatang paku dalam pembinaan. Tingkapnya begitu juga  tidak menggunakan ensel dan selaknya dibuat daripada kayu yang keras. 



                                                                                                                   
Surau ini mempunyai ukiran seperti masjid Melayu yang lain.Terdapat ukiran bunga lawang di dalam surau ini.Kayunya masih kukuh. Menurut cerita seorang warga emas di kampung ini, surau dibuat daripada kayu pokok beka. Pokok beka banyak terdapat di Kelantan dan di Baling,Kedah.Buahnya amat lazat dibuat ulam dan kerabu.

Di hadapan surau ini terdapat perigi lama yang air masih digunakan lagi. Airnya jernih dan bersih.Menurut Ustaz Usman Ismail air diperigi ini tidak pernah kering walaupun musim kemarau.












Gambar di kanan ialah perigi Kampung Aur yang masih digunakan oleh penduduk kampung itu.Perigi ini dijaga dengan cukup rapi.


Oleh Shakir Md Taha
shakirtaha@gmail.com

No comments:

Post a Comment