sponsor

Sunday 6 November 2016

Menziarahi Tanah Pusaka Bertuah

Untuk ke Tabal ataupun lebih dikenali dengan nama Siamnya Tak Bai. Nama Tabal diambil sempena seorang ulama yang bernama Tuan Tabal.

Kami ke Tabal degan menaiki bot.Tambangnya hanya RM1.00 seorang.Lebih kurang 2 minit sampai ke Tabal dari Pangkalan Kubur.(Malaysia).


Tabal dan Pangkalan Kubur dipisah melalui Sungai Golok dibawah Perjanjian Bangkok 1909 yang tandatangani olen British dan Kerajaan Siam.Kebanyakan penduduk Tabal ialah orang Melayu berugama Islam. Di Tabal ringgit Malaysia diguna pakai dan diterima baik oleh rakyat di Pekan kecil Tabal.

                                                    
Awal pagi Pekan Tabal tenang dan damai.Kedai dan perniagaan bermula pada pukul 10.00 pagi waktu Thailand. Di Tabal hari Jumaat adalah cuti.Banyak kedai yang tidak dibuka pada hari Jumaat. Pejabat imigresen dibuka seperti biasa. Untuk urusan paspot anda tidak perlu membayar RM1.00 seperti yang berlaku di pintu Danok  dan Padang Besar. Tapi kalau anda malas hendak atau tidak tahu mengisi borang kecil imigresen bolehlah dapatkan khidmat 'petition writer' yang ada di tepi pejabat imigresen dengan bayaran RM2.00. Penduduk di sini bercakap bahasa Melayu dialek Kelantan.

Khutbah Jumaat disampaikan bahasa Melayu baku manakala di Menara(Narathiwat) bahasa Melayu baku dan Thai digunakan.




Jeti di Pangkalan Kubur. Di sini kami cuma perlu perlu mengimbas paspot sebelum ke Tabal. Tidak ada borang yang perlu diisi.

Di seberang sana ialah Tabal. Ramai juga orang Melayu warga Thailand yang berulang-alek kerana bekerja di Mlaysia.

Minyak petrol dari Malaysia yang 'dibawa' masuk ke Tabal dan dijual ditepi jalan. Minyak Thailand mahal!.

Oleh Shakir Md Taha

No comments:

Post a Comment