sponsor

Sunday 6 November 2016

AYATA NGO Perihatin Masa Depan Anak Yatim

Anak yatim ramai yang terbiar melarat. Mereka kehilangan ayah tempat bermanja.Mereka perlukan pendidikan,perhatian,keperluan dan lain-lain seperti anak-anak yang mempunyai ibu dan ayah.Anak yatim terdapat  disepanjang sejarah.

Menyedari pentingnya hal anak yatim ini ditanggani dengan baik dan sistematik aktivitis masyarakat di Malaysia dan Thailand telah menubuhkan AYATA ataupun nama penuhnya Badan Kebajikan Anak  Yatim Tabal.Ianya diketuai oleh Cikgu Nawawi(Thailand) dan dibantu oleh Encik Wan AbdulRahman Wan Hussein. Ayata ditubuhkan dan operasi pada 29 April 2003.Ianya terletak di Kampung Tabal, Tabal(Tak Bai),Menara(Narathiwat) Thailand Selatan.

Rumah anak Tabal 2 tingkat yang terletak di Kampung Tabal masih belum siap sepenuhnya.Menurut Cikgu Nawawi kompleks anak yatim nanti mempunyai masjid, asrama untuk pelajar perempuan dan kantin.


Menurut Cikgu Nawi lagi kompleks ini bakal menyediakan rumah untuk orang tua-tua.Sekarang ini Ayata memberikan tumpuan kepada anak-anak yatim  fakir miskin.Dalam usaha membantu anak yatim dan fakir miskin Ayata  tidak bergantung sepenuhnya kutipan zakat.

Ayata mempunyai kilang penapis air bersih yang dijual disekitar Tabal sebagai sumber kewangan tetap.







Inilah kilang penapis air bersih yang dijual disekitar Pekan Tabal. Jual air bersih digunakan untuk membantu anak yatim dan fakir miskin.


Setakat ini Ayata bertanggungjwab menguruskan 73orang anak yatim. Daripada jumlah itu ada 34 anak lelaki dan 39 anak perempuan.Anak-anak yang berada dibawah pengawasan Ayata diberi bantuan wang bulanan.Setakat ini semua anak yatim fakir miskin tinggal bersama keluarga mereka. Mereka berumur 6 tahun hingga 18 tahun.

Mereka diberi motivasi untuk menjadi insan cemerlang dan menjadi anak-anak yang soleh. Menurut Cikgu Nawawi apbila asrama lelaki siap nanti mereka akan ditempatkan di asrama.


Asrama lelaki dan bilik darjah masih
didalam peringkat pembinaan.Eletrik dan air bersih belum dipasang lagi.Wang sebanyak 1 juta baht diperlukan untuk menyiapkan fasa pertama ini.

Anda boleh menghantar sumbangan ke akaun Bank Islam Malaysia Berhad seperti berikut:-



Nama bank : Bank Islam Malaysia
Berhad.
Cawangan   : BIMB Kota Bharu 11
No. akaun    : 03-036-02-064329-2
Nama           : Nawawi Junoh








Oleh Shakir Md Taha
shakirtaha@gmail.com
whatsApp 013-4815577

5 comments:

  1. Terbaik!! Sama2 kita menolong & doa agar maju jaya sampai kiamat & diterima oleh Allah di Akhirat sana nanti (Anak Orang Tabal)

    ReplyDelete
  2. Kami sekadar membantu yang termampu.

    ReplyDelete
  3. Tuan bagaimana untuk dapatkan no dari pihak tuan? Sekiranya tuan membaca komen saya, saya mohon untuk tuan berhubung dengan saya di +60192850916 fatimah

    ReplyDelete
  4. Fatimah Zahra Abdul Hamid boleh emel saya golddinar55@gmail.com. Atau boleh whatsApp 013-4815577. Shakir Taha

    ReplyDelete