sponsor

Monday 10 June 2013

Mahdi Anak Muda Dari Pattalung@ Mardelang








Anak muda ini baru berusia 24 tahun. Dia berasal dari Pattalung@ Mardelang Dia ke pondok Dalla, Patani kerana cinta pada ilmu agama. Mudir di pondok ini bernama Baba Abdul Karim yang berasal dari Bangkok

Namanya Mahdi. Melayu bangsanya. Islam agamanya. Di bawah sistem penjahan anak Melayu di negara Gajah Putih dinafikan haknya untuk mempelajari bahasa ibuandanya.

Tetapi anak muda ini mempunyai azam yang sungguh kental untuk mendalami ilmu agama dibawah didikan dan asuhan ulamak terkenal, Baba Abdul Karim.

Pelajar di sini harus berdikari seperti memasak sendiri, membasuh baju sendiri dan sebagainya. Di pondok tua, berwajah usang ini terdapat 300 murid lelaki yang memimba dan menadah ilmu siang dan malam.

Di dewan kuliah tidak ada penghawa dingin. Yang ada hanyalah angin sepoi-sepoi bahasa yang mengusap dan menampar muka anak muda yang belum kenal erti cinta.

Waktu malam di sini begitu hening dan damai. Tiada deru seru engin kereta dan sebagai. Tiada  debu amgin yang menyesak dada.Dan malam di sini begitu berkuasa sekali.

Oleh  TS Kembara.

No comments:

Post a Comment