sponsor

Thursday 9 May 2013

Bermalam di Menara (Narathiwat)

Inilah kali pertama aku menjejak kaki wilayah yang bergolak Menara namanya. Tapi orang Thai menamakannya Narathiwat wilayah yang dihuni lebih daripada 82% orang Melayu.Di sini lebih daripada 80% penduduknya bercakap Melayu.

Di wilayah inilah berlakunya "Peristiwa Berdarah Tak Bai" pada 24 Oktober 2004 yang memakan korban seramai 78 orang Melayu Islam. Kami tidak ke Tak Bai atau nama Melayunya Tabal.


Selepas solat jamak takakhir kami mencari hotel.Urusan mencari tempat menginap diurusankan oleh kawan-kawan dari Patani. Hampir masuk isyak baru dapat tempat menginap. Tempat ini diurusankan oleh orang Melayu keturunan Arab.

Biliknya tidak ada penghawa dingin.Sewa aku kira mahal.Semalam RM70.00. Di Jala dan Patani lebih murah dan baik.

Di Menara kata Tuan punya apatmen jarang sekali dikunjungi oleh pelancong. Jadi tidak hairanlah Tuan punya apatmen mengambil masa untuk menyiapkan bilik untuk 'tetamunya'

Malam di Menara masih muda. Kesunyian sudah memeluk malam. Kesibukan kendaraan sudah tiada.Aku tidak pasti ada atau tidak tempat 'hiburan malam'. Aku tidak pernah ambil pusing hal itu.

Aku keluar makan malam bersama-sama rakan yang datang dari Patani dan Jala. Kami makan dipinggir jalan.Jarang-jarang kereta atau motorsikal yang lalu lalang. Kami boleh makan dengan tenang tanpa gangguan enjin kereta ataupun kepulan asap.

Makanan di sini sedap dan tidak mahal.Makanan di pinggir jalan tentu tidak mahal. Kami tidak makan di hotel kerana sebagai orang 'pinggiran' lebih selesa makan di pinggir jalan.

Malam masih muda.Lampu di pinggir jalan bertengkar dengan malam sampai ke pagi.

No comments:

Post a Comment