sponsor

Monday 20 May 2013

Orang Tua Di Pinggir Sungai

Namanya Pak Man. Begitulah nama panggilan bagi seorang tua yang tinggal seorang diri di Kampung Medan, Selama,Perak. Dahulu ibunya tinggal bersama. Setelah ibunya pergi tinggallah Pak Man seorang di rumah yang terletak dipinggir sungai.

Bila air sungai pasang rumah Pak Man dipenuhi dengan air sungai. Pak Man terpaksa 'berpindah' ke surau yang terletak kira-kira 50 km daripada rumahnya.

Di rumah inilah Pak Man berlindung daripada hujan dan panas. Di rumah ini dia makan,minum dan berehat.

Gambar dikiri. Borhan dan Pak Man.


Menurut Encik Mohd Monier program JJMK tidak menyenaraikan Pak Man dalam siri lawatan itu.Kata orang semacam program 'bidan terjun'

Kami sampai di rumah Pak Man pada pukul 6.18 petang setelah bergerak sejauh 125 kilometer. Rumah Pak Man dhaif sekali. Tidak elektrik dan air paip. Dia memasak dengan menggunakan dapur kayu.

Pak Man seorang insan biasa. Dia ada keistimewa yang tersendiri. Dia pandai melukis gambar potret dan pemandangan. Dia menggunakan warna yang suram untuk lukisan pemandangan.Mungkin warna suram ini sesuai dengan jiwanya.

Pak Man sukar untuk berbicara dengan orang yang tidak dikenali. Dengan bantuan seorang penduduk di situ  memudahkan kerja kawan-kawan dari Wargakilang untuk membantunya. Dia menerima kedatangan kami dengan baik dan senyuman mesra.Suaranya lembut dan perlahan. Sekali sekala dia mengeluh,"Allaaah, tak taulah." Dia menceritakan rumahnya  bahagian yang tengah rosak dihempap pokok.


Bahagian inilah yang tinggal. Di kanan sekali tempat dia memasak. Dia menggunakan kayu untuk memasak.(Sumbangan dapur gas untuk Pak man)

Tangga rumahnya sudah rosak. Anak tangganya sudah patah. Tapi ada waktunya Pak Man masih menggunakannya.Mungkin ada waktu tangga itu boleh diperbaiki. Kerja pembersihan di rumah Pak Man dilakukan secara bergotong-royong sudah menghampiri senja.
                                                                                     
Inilah dapur gas yang dihadiahkan untuk kegunaan Pak Man. Pak Man masih belum mengerti cara menggunakannya. Ada jirannya yang baik hati sedia membantunya. Dan tentunya Pak Man senang hati.


Kata orang kampung itu, Pak Man terpaksa pindah ke tempat lain.Kawasan disepanjang jalan masuk ke rumah Pak Man akan ditambak untuk menggelak daripada banjir melanda. Tentunya Pak Man berat hati hendak meninggalkan rumah itu Dia sudah sekian lama tinggal di situ. Mahu tidak mahu, terpaksalah berpindah ke tempat yang lebih selesa dan selamat.


Kelatlah nangka tinggi di gua.
Hatta kan dua pastinya tiga
Hormatlah mereka sayangi jua
Kita kan tua seperti dia.



Bergambar bersama Wargakilang
6.30 petang.









Menyediakan api untuk memasak.

Oleh Shakir  Taha

No comments:

Post a Comment