sponsor

Sunday 5 May 2013

Rusnee Tetap Tabah Meneruskan Hidup

Rusnee,25,  balu As-Syahid Mat Rasol yang gugur pada 13 Februari 2013 sewaktu menyerang kem tentera laut di Bacho, kini terus tabah menerus hidup bersama dua orang anaknya. Beliau tinggal  di Kampung Duku,Menara.

As-Syahid lahir,terbunuh dan dikebumikan di Bacho kawasan yang kaya  dengan sawah yang menghijau dan hutan getah yang merimbun. Pihak tentera Thai menamakan kawasan ini sebagai "kawasan merah", kawasan milek pejuang.

Tentera Thai jarang sekali memasuki kawasan ini.



Rusnee mempunyai kemahiran menjahit. Dengan kemahiran inilah menyara hidupnya bersama dua orang anaknya yang masih kecil.

Anak sulungnya Mini berusia enam tahun dan Mudassir anak lelakinya baru berusia 20 bulan dan sudah boleh berjalan.

Sebagai seorang manusia,dia sedih dengan pergian suaminya tapi redho sambil mengesat airmatanya.Dia terus bercerita kepada kami sambil melontarkan senyumannya. Senyum dalam redho,kata Ustaz Kamaruddin, bukan senyum dalam tangisan menyembungikan kesedihannya.

Pagi itu diperkarangan Majlis Agama Islam,Menara aku sempat merakamkan gambarnya bersama Mimi,anak sulungnya,Nurhayati dan Ustaz Kamaruddin.

Diadatang bersama ibu mertuanya kerana hendak mengikuti program sambutan anak yatim dan "Bicara Patani" yang mendapat sambutan yang hangat sekali.



Gambar dan tulisan  oleh

No comments:

Post a Comment