sponsor

Sunday 19 May 2013

Wajah Kemiskinan di Malaysia

Di sinilah seorang bekas tentera meneruskan sisa-sisa hidupnya bersama dua orang anaknya dan isterinya. Inilah rumahnya.Di sinilah dia makan dan minum. Di rumah ini dia sekeluarga tidur baring.(Gambar kanan)

Inilah rumah seorang bekas tentera yang berusia 40 tahun. Beliau hanya berkhidmat selama 10 tahun dalam angkatan tentera. Wang pampasan yang diharapkan untuk mendirikan rumah telah dicuri oleh saudaranya sendiri.

Untuk menyara hidupnya sekelurga Suhaimi menoreh getah orang kampungnya.Hasil jualan getah sekerap dalam seminggu katanya, dapatlah dalam RM70.00.Setelah dibagikan dengan tuan tanah dapatlah RM35.00 seminggu.

Untuk menambahkan pendapatannya Suahimi mendirikan kedai kopi yang dibantu oleh isterinya,Puan Suryani yang sebaya umur dengannya.

Beliau menjual bihun sup dan lain-lain lagi.Semangkok bihun sup hanya RM1.00. "Di sini kami tidak boleh jual mahal." kata isterinya. Rata-rata penduduk di sini bekerja sebagai penoreh getah.

Kedai kopi yang terletak di Kampung Padang Bola,Tanjung Lengkong,Selama,Perak hanya dibuka pada sebelah petang sahaja."Ada hari yang bagus jualan kami meningkatkan sampai RM20.00." jelas Suhaimi lagi.


Untuk melepaskan dirinya daripada lingkaran kemiskinan yang membelit dirinya dan keluarga, Suhaimi membantu kawan-kawannya yang berniaga di sekitar pekan Selama. Dapatlah sedikit wang tambahan untuk keluarganya.





Gambar kini Suhaimi dan keluarganya.Di kiri sekali ialah Tuan Haji Fendi daripada NGO Wargakilang.

Sebelum aku dan NGO Wargakilang berangkat ke tempat lain Hj Fendi menghulurkan sumbangan barang-barang makanan dan wang zakat daripada orang perseorangan. Sebagai mana yang dikatakan oleh Encik Monier,Yang diPertua Wargakilang lulusan dari Amerika Syarikat
itu,"Kami hanyalah sebagai posman dalam kerja-kerja kebajikan ini."

Kelapa puan di dalam jalur
Kelapa jantan di buat titian
Usaha pembangunan hendaklah jujur,
Supaya kemiskinan dapat dihapuskan.

Oleh












No comments:

Post a Comment