sponsor

Thursday 30 May 2013

Wajah Seorang Tok Nabe

Perjalanan ke Patani memaparkan perlbagai wajah. Di sini aku ketemui seraut wajah yang cekal menghadapi cabaran hidup di bumi Patani Darussalam. Hidupnya bermula sebagai seorang guru yang mengajar tulis baca.

Dia tidak pernah menerima sebarang gaji atau elaun. Khidmatnya secara sukarela.

Menjadi guru di sekolah tadika di Patani Darussalam berbeza dengan di Malaysia..Murid-murid tadika belajar pada hari Sabtu dan Ahad selama 5 jam setiap hari. Pada hari ini anak-anak Patani Darussalam belajar Bahasa Melayu dan pelajaran Islam.

Tok Nabe yang bernama Zakaria Abdullah pernah dipenjara hanya semata-mata kerana mengajar tulis baca. Sekarang beliau jarang mengajar hanya sekadar mengurus tadika Taman Fardhu Ain Nurul Huda Paku, Patani.

Tugas utama beliau sebagai Tok Nabe( Penghulu istilah di Malaysia). Beliau dipilih oleh rakyat dan elaun dibayar oleh pemerintah.

Pun begitu hati beliau masih di tadika. Beliau mendidik dan memimpin anak bangsa agar menjadi umat yang celek bahasa dan agama. Beliau tetap dengan tugasnya membantu tadika walaupun ada waktunya nyawanya terancam. Ini adalah kerana beliau seorang pejuang bahasa.

1 comment:

  1. Mulo di Kelate pung ore panggey Tok Nebey jugok cikgu.. Isteri ambo cucu Tok Nebey Sleme Gelang Mas, Pasir Mas.

    ReplyDelete