sponsor

Saturday 27 August 2011

Indahnya Memberi

rKetika orang lain berpusu-pusu pulang ke kampung Wargakilang masih lagi sibuk mengagihkan barangan keperluan menyambut 1 Shawal di sekitar daerah Baling, Kedah kepada fakir miskin. Biarlah setiap tahun disambut dengan penuh ceria di rumah mereka.

Dalam perjalanan mengagih sumbangan kami singgah ke rumah Kak Marni,seorang ibu tunggal di Pulai.Kak Marni menyambut kedatangan dengan penuh kegembiraan. Beliau membuka perniagaan kecil di pekan kecil Pulai menampung keperluan anak-anak. Beliau tidak putus-putus mengucapkan terima kasih kepada NGO Wargakilang disertai dengan linangan airmata.

Kami menarik nafas lega melihatkan kehidupan Kak Marni kembali segar.Perniagaannya pun sudah menampakan ada kemajuan. Aku begitu terharu dengan pemberian sebungkus kek kecil daripada Kak Marni. Beliau enggan menerima wang.Aku dan Wahab tidak dapat berkata-kata melihatkan kesungguhan Kak Marni menghadiahkan kami sebungkus kek kecil. Dalam bungkus plastik ada lebih kurangan 20 biji kek kecil. Kami menerima dengan lapangan dada.

Kak Piah seorang nenek yang sudah uzur, tetap menjaga anaknya seorang OKU. Ketika menerima sumbangan yang beraneka, nenek ini mampu berkata,Terima kasih dan sambut dengan lelehan airmata.

Dalam perjalanan pulang kami disapakan oleh banjir yang melanda di sekitar Parit Panjang. Kalau banjir terus  mengganas,penduduk di sini terpaksalah beraya bersama alunan banjir.

Oleh Shakir Taha
shakirtaha@gmail.com

Gambar oleh Aznee Othman


No comments:

Post a Comment