sponsor

Saturday 20 August 2011

Malaysia NegaraKu Kaya Raya





Malaysia negaraku. Rakyatnya berbilang bangsa.Pak Menteri selalu bilang negara kita kaya raya. Maka semua juak yang ada pasti akan mengiyakan apa  yang dikatakan oleh Pak Menteri. Ya! negara kita kaya raya.

Khabarnya Pak Menteri belum ke sini lagi. Mereka di sini selalu memikirkan hari ini mau makan apa. Khabarnya Pak Menteri dan juak-juak mencari hari ini mau makan siapa.

Di sini,sebuah kampung di daerah Sik yang bernama  Kampung Senduk. Daerah ini kaya dengan kemiskinan. Daerah ini kaya dengan buah-buahan. Daerah ini   kaya dengan kesunyian.

Aku dan kawan-kawan dari wargakilang sempat menzirahi Puan Rashidah 35 tahun yang kematian suami  baru-baru ini Rumahnya, rumah kayu. Dindingnya dibuat daripada papan lapis yang kualitinya amat merunsingkan. Dia tinggal bersama dua orang anakmya. Seorang 5 tahun dan seorang lagi 15 tahun.

Kelulusan dan kemahiran yang ada membolehkan dia menjadi seorang penoreh getah. Itulah yang termampu dilakukan oleh Puan Rashidah. Pendapatannya tidak seberapa. Beliau menoreh getah milik jirannya. Pendapatan yang ada dibahagikan dengan tuan tanah. Kemudian dibagikan pula dengan ibunya yang turut bersamanya. Baki yang tinggal itulah miliknya. Milik itu yang dikongsi bersama dua orang anaknya. Bila hari hujan terpaksalah  beliau berdiam diri di rumah.

Dalam program jalan-jalan masuk kampung pihak wargakilang singgap sebentar. Bertanya khabar. Menghulurkan bantuan sekadar  yang mampu.Aku lihat Puan Rashidah begitu terharu dan dengan linangan airmata menerima pelukan dan bantuan daripada kaum wanita.Beliau tidak mampu mengukir sebarang kata-kata. Sedih,pilu dan linangan airmata. Dan 1 Shawal akan menjelma tidak lama lagi. Di rumah inilah Puan Rashidah akan menyambut kedatangan1Shawal.

Sedih dan terharu dengan perhatian dan sumbangan yang diberikan oleh peserta program jalan-jalan masuk kampung  yang diketuai oleh NGO Wargakilang


Oleh Shakir Taha

No comments:

Post a Comment