sponsor

Tuesday 30 August 2011

Nenek Oh! Nenek !

Dalam program bersama NGO Wargakilang aku singgah di rumah seorang perempuan tua di Padang Serai.Dia tinggal dirumah yang sudah usang bertemankan 5 ekor kucing. Katanya,masih ada anak. Tiga orang anaknya. Dua perempuan dan seorang lelaki.

Tanah yang dia milek perempuan. Kata taukeh itu,"Tinggallah di sini seberapa nenek suka." Dan tentunya Nenek akan tinggal sampai mati. Nenek ajak untuk pindah.Tapi Nenek masih sayangkan rumah ini.Di rumah inilah Nenek membesarkan 3 orang anaknya sampai mereka dewasa, kemudian kawin beranak dan bahagia.
Nenek cukup bahagia di sini. Jirannya sudah pindah ke tempat lain sesudah mendapat pampasan. Nenek tetap mahu tinggal di sini bersama 5 ekor kucing.Nenek tidak akan ke mana. Kata Nenek biarlah dimati sini. Biarlah orang lain pindah. Nenek tetap di sini.Nenek bahagia di sini.

Anaknya yang lelaki khabarnya selalu menjengok juga. Dialah yang selalu datang. Ada waktunya cucu-cucunya datang. Merekalah membantu nenek.

Kawan-kawan wargakilang memberikannya beras,kopi,gula dan lain-lain keperluan dapur. Nenek menolak pemberi wang.Bila ada wang pencuri selalu masuk. Ambil semua wang. Nenek tidak mampu melawan. Barang-barang lain tidak diusik. Hanya wang sahaja yang diambil.Kata nenek biarlah mereka ambil...

Aku teringat  ucapan Tok Khatib baru-baru ini. " Ibubapa sanggup menggadai nyawa untuk kesejahteraan hidup anak-anak, tetapi anak-anak apabila ibubapa sudah tua menanti bila hendak mati."

Oleh Shakir Taha 



No comments:

Post a Comment