sponsor

Tuesday 23 August 2011

Namaku Envelop

Di sini orang biasa memanggil namaku sampul surat
Orang Inggeris menyebut  envelope
Kebanyakan orang di sini kenal aku dengan nama envelop
Mak Cik di kampung juga kenal aku.
Mak Janda dan Duda juga kenal aku
Malah orang kampung di pedalaman juga kenal aku
Aku ada di mana-mana
Ya di bawah sinaran mentari
Di rumah kecil aku ada
Di rumah besar aku tinggal
Di istana, biasa sahaja

Kau tau!
Aku dipergunakan untuk apa sahaja

Orang yang lurus boleh dibengkokan
Yang bengkok boleh dilurus.
Yang gagal boleh diluluskan

Yang gagah segagah Samson boleh dilemahkan
Mudah saja
Hulurkan aku, aku yang namanya envelop
Yang alim boleh dijahilkan
Yang beriman seperti kota batu bisa runtuh


Pulau,negeri dan kerusi boleh dijatuhkan
dengan menghulurkan envelop
Tanpa sebutir peluru!


Oleh Shakir Md Taha

No comments:

Post a Comment