sponsor

Wednesday 3 August 2011

Tambahan Tentang Tuan Guru Hj Ahmad Nahu Kuala Beris

Baru-baru ini penulis ke Sungai Jagung, Pendang Kedah. Di sini ada seorang guru silat gayung. Penulis selalu memanggil namanya Abang Man. Dia anak murid Cikgu Majid. Dalam dunia bersilatan Melayu jarang sangat  yang tidak kenal dengan nama ini. Cikgu Majid masih kuat dan sihat. Begitulah cerita Bang Man.Abang Man berbadan tegap, bermisai taring,tingginya kira-kira 5' 2" . Dia pelajar pondok. Belajar agama di Selatan  Siam. Selepas tamat pengajian dia pulang ke kampung.

Bila penulis bertanya tentang Tuan Hj Ahmad Nahu dia tahu. Hj Mohd Nahu boleh menguasai banyak bahasa. Dia boleh berbahasa Melayu, Arab, Tamil, Cina, Siam dan Inggeris. Beliau mahir tentang ilmu perubatan Melayu. Tak ramai guru pondok berkebolehan seperti beliau. Boleh dibilang dengan  jari. Sayangnya nama beliau hanya dikenali oleh orang tertentu sahaja. Tidak dapat dipastikan  adakah peranan beliau dikaji  oleh para sarjana tempatan.

Pastinya keilmuan yang ada pada beliau dimanfaat untuk membantu manusia. Jasanya kepada masyarakat setempat cukup besar. Walaupun beliau telah lama pergi tapi pusaka tinggalannya masih  dapat dilihat sehingga kini. "Wargakilang"  sebelum ini telah membuat lawatan ke pondok Hj Ahmad Nahu dan telah mengambil  dayausaha untuk membantu membaiki struktur bangunan yang kelihatan  begitu parah.

Oleh Shakir Taha


3 comments: